Witamy na naszej stronie!

Zapraszamy do oglądania i czytania pocztówek wysyłanych przez nas z różnych zakątków świata.

Nowy refluks >>> Rok po powrocie

>>> MAPA <<< >>> KALENDARZ <<<

Po 961 dniach zakończyła się nasza podróż dookoła świata.

Ekwador, Kolumbia, Wenezuela

Ostatni filmik: 24 > Ekwador, Kolumbia, Wenezuela

Mapa

Zaczęliśmy od odwiedzin znajomych w Finlandii, później była Rosja, Mongolia, Chiny, Indie..., Australia, Nowa Zelandia i Ameryka Południowa, Środkowa i Północna. Obecnie można nas spotkać gdzieś w Warszawie. Zobacz naszą trasę >>>

'Wprawki'

Nasze wspólne podróżowanie zaczęło się od Rumunii. Później była Turcja, Syria i Jordania oraz podróż poślubna na Kretę. Jak chcesz zobaczyć co tam porabialiśmy to zajrzyj tu  »»»

Filmiki

Czasami coś nakręcimy i zmontujemy. Jak dotychczas sylwestrowy hit "Ona tańczy dla mnie" podobał się najbardziej. Oczywiście w podróży 'zawsze' jest problem z wolnym czasem, więc teledyski pojawiają się z lekkim opóźnieniem. Filmiki umieszczamy na You Tube, a linki można znaleźć tu »»»

Księga Gości

Czytanie komentarzy pod zdjęciami i wpisów w księdze gości sprawia nam ogromną frajdę, więc nie krępujcie się! »»»

O nas

Oto co o sobie myślimy, a raczej myśleliśmy, jeszcze przed opuszczeniem ojczyzny i rozpoczęciem naszej podróży dookoła świata. Żona o mężu i mąż o żonie »»»

Kontakt

Wróciliśmy do Warszawy.
  • tel.: +48608853724

5-14 czerwiec 2014 roku (666-675 dzień) Foz do Iguacu

... czyli jak nam się powodzi…

Foz do Iguacu

Niby fajnie byłoby zostać w Brazylii na mundial i popatrzeć z bliska jak to się odbywa w kraju, gdzie futbol to świętość, ale w praktyce oznacza to tłum ludzi i drożyznę. Dlatego z Belo Horizonte zarządziliśmy szybki odwrót na południe, żeby jeszcze przed mundialowym najazdem obejrzeć jedne z najsłynniejszych wodospadów świata. A że po drodze mijaliśmy Kurytybę wstąpiliśmy jeszcze raz do Polli i Diego. Ich przepiękny dom to jednak niebezpieczna pułapka dla tych co to już od dłuższego czasu nie mają swojego miejsca na ziemi. I tak zamiast jednej nocy zostaliśmy trzy nieświadomi tego co dzieje się w okolicach i na drodze do Foz do Iguacu. A działo się wiele. Wyjątkowo obfite deszcze spowodowały gigantyczną powódź, zawalił się most, w kilku miejscach ziemia osunęła się na drogę, a jeszcze w innych rzeki po prostu sobie ponad drogą zaczęły płynąć. Szkoda tylko, że o tym wszystkim nie wiedzieliśmy zanim wyjechaliśmy z Kurytyby. Dowiedzieliśmy się po około 130 km jazdy w deszczu i zimnie. Objazdu nie było bo na innych drogach sytuacja podobna lub jeszcze gorsza. Nie pozostało nam nic innego jak wrócić do Kurytyby i kolejny raz zastukać do drzwi naszych gospodarzy, szczególnie, że zostało już tylko kilka dni do mistrzostw i znalezienie noclegu w przyzwoitej cenie graniczyłoby z cudem.

Na szczęście drogi dość szybko zostały otwarte i drugie podejście wyjazdowe okazało się już skuteczne. A w Foz do Iguacu czekali już na nas rodzice Alexa, współlokatora Polli i Diego, którzy zaadoptowali nas na kilka dni karmiąc i rozpieszczając jak własne dzieci, czemu wcale się nie opieraliśmy.

Wracając jednak do wodospadów, to takiej ilości wody na raz jeszcze nie widzieliśmy. Duże opady w ostatnich dniach nie tylko zatopiły część Brazylii, ale też sprawiły, że wodospady stały się jeszcze bardziej spektakularne. Przy okazji zerwały trochę kładek i nie wszystkie miejsca były dostępne, ale widoki i tak były niesamowite. Przy okazji skoczyliśmy na chwilę do Argentyny gdzie załatwiliśmy trzy sprawy wielkiej wagi: po pierwsze kupiliśmy nasze ulubione dulce de leche Serenissima Estilo Colonial, po drugie przedłużyliśmy ubezpieczenie na motory, a po trzecie obejrzeliśmy wodospady od argentyńskiej strony.

Kemping po drodze
A do obiadu lokalna toksyna z guarany.
Z kolejną wizytą w Kurytybie. Na pokoncertowym piwku z Polli, Diego i Alexem.
Foz do Iguacu
 Brazylijski wynalazek - lapkot.
Te swojsko wyglądające krówki przerabiają na pyszną....
...kiełbasę krakowską. Zjedliśmy po kanapce i jeszcze kiełbaskę na wynos wzięliśmy. Nazywa się Cracovia i smakuje prawie tak jak w ukochanej ojczyźnie.
Foz do Iguacu
 Droga do Foz do Iguacu to chyba najdroższa trasa w Brazylii. Co kilkadziesiąt kilometrów opłaty, ale przynajmniej kawę serwują gratis!
Powódź narobiła sporo szkód...
...i spowodowała kilkunastokilometrowe korki. Na szczęście na naszych maszynach zamiast czekać kilka godzin przesmyknęliśmy się pomiędzy.
Foz do Iguacu
Dotarliśmy do Guarapuava do naszej couchsurfingowej gospodyni Luciany. A że Luciana studiuje fizjoterapię Krzyśkowi dostał się kubek fachowca.
Gotowanie z Lucianą - to nie tytuł programu tylko część przemiłego wieczoru z pysznym jedzeniem...
...winkiem i filmem. Muito obrigado Luciana!
Foz do Iguacu
A tu jedna z wylanych rzek.
 Korków ciąg dalszy
 W końcu dotarliśmy do Foz do Iguacu. Zwiedzanie zaczęliśmy od ptasiego parku.
Foz do Iguacu
 Drzewo życia - kojarzy nam się z jednym z naszych ulubionych filmów "Źródło" (reż. Darren Aronofsky).
Ptasie szaleństwo czyli jesteśmy w Parque das Aves. A modelka na kracie to nie nikt inny jak modrowronka pluszogłowa, brzmi swojsko.
 Ibis szkarłatny - miejscowy żarłok.
Koronnik szary - wersja żeńska
Ptaki i zwierzaki najfaniej ogląda się w naturze, ale tu można przynajmniej pooglądać je naprawdę z bliska. A na zdjęciu oczywiście flamingi.
 Koronnik szary we własnej osobie.
Flaming
Tukan
W parku ptaków
Foz do Iguacu
To nie samowolka, opiekun pozwolił pogłaskać.
Kariama czerwononoga
Czubacz parański
Foz do Iguacu
 Ptak z niebieskim dziobem i siwą grzywą.
 Chyba się zaprzyjaźnili
Też tukan
Foz do Iguacu
Kariama czerwononoga i białonoga turystka z Bolandy.
Głodny tukan
 Heniek, heniek, spier....!
Ary
 Motylek
Motyle przy paśniku
Foz do Iguacu
 Larwy motyli. Długie na około 10 cm. Co za potwory się z nich wylęgną?
 Nasz zawodnik startuje z numerem 88!
 W parku ptaków
Ary
 W sklepie z pamiątkami
 Mundialowo
Foz do Iguacu
Nawet powódź nas nie powstrzymała i w końcu dotarliśmy do słynnych wodospadów Iguaç u.
 Motorek trzeba zostawić przy wjeździe i dalej ruszyć autobusem.
 Wypasiony hotel
 Pierwszy widok na wodospady
Ostronos rudy lub koati - są ich setki w parku i bardzo liczą na ludzkie smakołyki.
Spryciarze wywęszą każdy kąsek. Ten nie do końca świadomy zagrożenia turysta chwilę później stracił pomarańczę.
Foz do Iguacu
 Wodospady Iguaçu leżą na granicy argentyńsko-brazylijskiej na rzece Iguaçu.
 Ostronos rudy w krzaczkach
Foz do Iguacu
 Rzeka Iguaçu spada w przepaść tworząc wodospady. Ma ona w tym miejscu szerokość 4 km.
 Wodospady Iguaçu - dzięki bardzo obfitym deszczom są jeszcze bardziej spektakularne.
Foz do Iguacu
 Na tę kładeczkę niestety mogli wejść tylko pracownicy. Jeszcze kilka dni temu była cała pod wodą.
Wodospady Iguaçu  - po brazylijskiej stronie wodospady ogląda się z większej odległości, ale za to tworzą przepiękną panoramę.
 Wodospady Iguaçu i tęcza
Foz do Iguacu
Kanapki jedliśmy w stresie. Nawet miejscówka na murku nie gwarantowała bezpieczeństwa naszym ogórkom i zakupionej po drodze krakowskiej.
 No i w końcu fota z rąsi - my i wodospady Iguaçu.
Foz do Iguacu
 A teraz na chwilę idziemy do Paragwaju, gdzie w Ciudad del Este można zakupić elektornikę i inne dobra.
 Tuż przed granicą z Paragwajem.
Wodospady od strony argentyńskiej, a więc teraz będziemy je nazywać Iguazu.
Foz do Iguacu
 Po stronie argentyńskiej deszcze spowodowały więcej strat i wiele tarasów oraz pociąg do Diabelskiej Gardzieli były zamknięte.
 Wodospady Iguazu
 W ciągu kilku sekund można przemoknąć do suchej nitki. My na szczęście mamy nasze gustowne wdzianka przeciwdeszczowe.
Foz do Iguacu
 Ukłon w stronę rodziców - dziecko nie poniosę cię na barana (w tym wypadku na świnkę), bo przecież nie wolno!
 Wodospady Iguazu
 W gościnie u rodziców Alexa. Muito, muito obrigado!

25 maj – 4 czerwiec 2014 roku (655-665 dzień)

Minas Gerais ... czyli wszystko piknie tylko nogi za krótkie

Minas Gerais

Ouro Preto to urocze miasteczko położone na wzgórzach. Niegdyś, za sprawą złota bardzo bogate, w związku z czym co kilka kroków stoi tu kościół – taki ówczesny sposób dziękczynnych inwestycji w nieruchomości. Jak za starych dobrych czasów strome uliczki nadal są wybrukowane, a całe miasteczko ma bardzo przyjemny, relaksacyjny klimat. To pewnie dlatego, że życie nadal się tu toczy, a w starych kamienicach nadal mieszkają ludzie. Dojazd do Ouro Preto już taki uroczy nie był, a to ze względu na towarzyszący nam przez całą drogę deszcz, do którego na ostatnim zakrętasowym odcinku pod górę dołączyła jeszcze mgła i ciemność.

Strome, wybrukowane uliczki Ouro Preto przypomniały mi, że choć mądram i pięknam to jednak w kolejce po wzrost nie zdążyłam się ustawić. Co do zasady niski wzrost, który na potrzeby tego wpisu i ku pokrzepieniu piszącej, nazwijmy jednak średnim, ma niezaprzeczalnie wiele zalet. W samolocie zawsze jest wystarczająco miejsca, w autobusie mieszczą się nogi, a i w krzakach schować się łatwiej. Zalety przestają się jednak liczyć, gdy przy wjeździe pod górkę motor gaśnie, a górka jest na tyle stroma, że czubkami palców ledwie sięgam ziemi. Mąż już dawno pojechał w siną dal. Nie mogę zdjąć nogi z hamulca bo na samym ręcznym lecę w dół, a dwóch nóg oderwać nie mogę, żeby zmienić bieg (a jakoś nierozgrzany motor na jedynce nie chce mi zapalać). I tu znowu wracamy do zalet – dziewczę w tarapatach to i chętni do pomocy się znajdą i nowe znajomości można nawiązać. A jak się odczeka wystarczająco długo to i zdyszany mąż dobiegnie ratować, znaczit kocha.

Belo Horizonte to ostatnie miasto na naszej brazylijskiej drodze. Wiele do oglądania tu nie ma, ale kilkadziesiąt kilometrów od miasta znajduje się Inhotim – ogromny ogród botaniczny, po którym rozsiane są rzeźby, galerie i instalacje. Generalnie uczta dla miłośników sztuki nowoczesnej. A nawet jak ktoś w sztuce nie gustuje samo poszwendanie się po alejkach jest całkiem przyjemne.

Trochę nam się zatęskniło do ojczystej mowy w wykonaniu innym niż naszym własnym. Wpadliśmy więc na pomysł, żeby dać o sobie znać na forum brazylijskiej polonii. No i się udało. Odezwała się do nas Justyna, która już od dwóch lat zamieszkuje w Belo Horizonte z mężem Danielem i synkiem Ianem. Spędziliśmy razem dwa naprawdę fajne wieczory, za co bardzo dziękujemy!

W Belo Horizonte zabawiliśmy kilka dni trochę zwiedzając, a trochę więcej leniuchując. Pora wrócić na południe. Czeka nas kilka dni monotonnej jazdy. Wszystko mamy obcykane, jak nigdy, no bo przecież ta Brazylia taka niebezpieczna i lepiej nie spać gdzie popadnie. Jak to jednak z takimi szczegółowymi planami czasem bywa, pierwszy nocleg zaliczyliśmy w krzakach. Kemping był zamknięty, a miasteczko nieopodal jakieś takie nieprzyjazne. Oczywiście w tychże krzakach staraliśmy się być niezauważalni, żeby komuś do głowy nie przyszło podzielić się z nami naszym dobytkiem i w ramach tej ostrożności o mało nie spowodowaliśmy pożaru. Brazylijska benzyna doprawiana szczodrze alkoholem zniszczyła uszczelkę w maszynce i powstał przeciek. Po ciemku oczywiście tego nie zauważyliśmy i cudem zdążyliśmy zadeptać płomienie zanim dotarły do namiotu i oczu ewentualnych grabieżców. Tego wieczoru zjedliśmy zimne spaghetti z sosem. I tak dobrze, że wyjątkowo mieliśmy z sobą coś ugotowanego bo inaczej do rana byśmy chrupali suchy makaron.

Poranek w Ouro Preto
 Wciąż trochę mgliście, ale ruszamy poszwendać się po okolicy.
 Na ten kościół mieliśmy widok z okna - Igreja Nossa Senhora do Rosario
Minas Gerais
 Miasto założono pod koniec XVII wieku, kiedy odkryto w okolicznych rzekach złoto.
 Ouro preto oznacza "czarne złoto"
Minas Gerais
 W XVIII wieku było to jedno z bogatszych miast w Ameryce. Zamieszkiwało tu wówczas więcej ludzi niż w Rio de Janeiro czy Nowym Jorku.
 Barokowa architektura miasta kolonialnego spowodowała, że miasto znalazło się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
 Nasz hostelowy kolega architekt ma tu pole do popisu.
 Ouro Preto
 Miasto położone jest na wzgórzach na wysokości 1200 m n.p.m.
 Niezłe Figury w oknie
Minas Gerais
 Na placu Tiradentes - po prawej szkoła górnicza.
 Śliczna mieszkanka miasteczka
 Lokalne desery - czekoladowe Brigadero i kokosowo-jajeczne ciacho (kin dżin - brzmiało jakoś po chińsku). Piorunująco słodkie!
 A tu sztuczne figury
 Niektóre przykłuwały wzrok
 Jeden z najpiękniejszych barokowych kościołów - Igreja de São Francisco de Assis
Minas Gerais
 Na bazarku można było znaleźć ciekawe pamiątki
 Doświadczamy kolejnego otwartego bufetu - na placu Tiradentes
 Zakochaliśmy się w tej Pani - szkoda, że nie może jechać z nami. Zbyt wysoko się ceni i okno do motoru musielibyśmy wstawić.
Minas Gerais
 Miasteczko jest urocze, co krok to ciekawe budynki i oryginalne wystroje galerii i sklepików.
 Idealne na sjestę
 Igreha Nossa Senhora da Conceiçao
 Ouro Preto
 Czasem trzeba przypomnieć sobie, ża aparat ma różne zdolności
 Igreha de Santa Efigenia
 Na centralnym planie kościół Nossa Senhora da Conceiçao
 Można też tu spotkać narożne kapliczki. Na celu miały one odstraszać rabusiów i złe duchy. Odwiedziliśmy także ciekawe Muzeum Ołtarzy.
 Wizja artystyczna miasteczka
 W galerii
 Sklep z pamiątkami
Minas Gerais
 Kolejna uczta z amazońskimi jagodami w roli głównej - açaí. Odkryliśmy, że najlepiej smakuje bez żadnych dodatków.
 Museu da Inconfidência na placu Tiradentes
 W pobliżu naszego hostelu
Minas Gerais
 Kolejnego dnia trochę się rozpogodziło
 Na placu Tiradentes
 Barokowe arcydzieło Aleijadinho w kościele São Francisco de Assis
 Wizyta na cmentarzu
 Zgadnijcie której się nie oparliśmy? Rozwiązanie zagadki znajdziecie za jakiś czas na bielańskiej komodzie :)
 Na balkonie w Casa Dos Contos
 Kapslowe pawie
 A to już okolice Belo Horizonte - artystyczny park Inhotim
Minas Gerais
 Pośród alejek tego ogrodu botanicznego kryją się galerie i różne nowoczesne instalacje. (Gdzie jest Sława?)
 Palmowo
 Edgar de Sousa ma chyba wszystkich w...
 Trochę ciekawej flory
 Inhotim
 Można też co nieco podjeść w uroczych okolicznościach przyrody
Minas Gerais
 Ale my tym razem wybraliśmy tańszą opcję.
 Centro de Arte Contemporânea Inhotim
 Co autorka miała na myśli? (Cildo Maireles)
Minas Gerais
 Jedna z galerii - tu podobała nam się szczególnie ściana wypełniona imitacjami ludzkich organów. Inspiracją dla rzeźby było zawalenie się hotelu Linda de Rosario w Rio de Janeiro. Autorką jest Adriana Varejão. Zajrzyj tu:
 Psychodeliczne sale w galerii Cosmococa
 Orzeszki
 Chirs Burden - Beam drop
 W ogrodzie botanicznym
 W sali Cardiff e Bures Miller raczyliśmy się słuchowiskiem The Murder of Crows (nie kojarzyć z "Grą o Tron")
Minas Gerais
 To jest dopiero sztuka nowoczesna - przełamujemy bariery
 Na dachu jednego z budynków arysta Yayoi Kusama zostawił swoje kulki.
 W Belo Horizonte odwiedziliśmy Justynę i jej rodzinę. Dziękujemy za polsko-brazylijskie wieczory. Było rewelacyjnie!
Minas Gerais
 A u naszego gospodarza Paulo mieliśmy szanse porządnie się zrelaksować. Liga Światowa i zwycięstwo Polaków z Brazylią w Maringa.
 Kościół św. Franciszka z Asyżu nad laguną Pampulha
 Tym razem w gościnie u kapibar
Minas Gerais
 W muzeum sztuki nowoczesnej w Belo Horizonte trafiliśmy na show muzyczno-taneczny.
Museo de Arte Pampulha
 A przed budynkiem rzeźba autora z polskimi korzeniami
 Casa do Baile
 Przeglądać tylko w białych rękawiczkach
 Kolejna arena MŚ - Estádio Governador Magalhães Pinto. Tu Kolumbia ograła Greków 3:0 i Belgia Algierię 2:1
 Święte wino w Mercado Central
 Feria Hippie przy parku miejskim
 Panorama Belo Horizonte z parku Mangabeiras
 Praca do Papa
 Latawce
 Fiesta Italia z koncertem wojskowej orkiestry
Minas Gerais
 W objęchac gospodarza - Paulo (Muito muito muito obrigado por sua hospitalidade!!).
 Kolejna okazja do świętowania - Negro
 Czas ruszyć w drogę powrotną. Przed nami blisko 2 tysiące kilometrów do wodospadów.
 Po drodze odwiedzamy Bom Repouso
 Bom Repouso położone jest na wysokości 1360 m n.p.m.
 Wąż pod stópką Maryi
Minas Gerais
Nocleg w naturze - o mało nie spaliliśmy okolicy
 Zjeżdżamy w mgłę
 Przystań dla strudzonego wędrowcy

15-19 maj 2014 roku (645-649 dzień)

Rio de Janeiro (cz.I) ... czyli dziewczyna z Ipanemy upojona caipirinhą

Rio de Janeiro cz.I

Ach, Rio! Co prawda nie w karnawale, ale przynajmniej betonowych powierzchni Sambodromu nie przysłaniał nam tłum ludzi. Mała to pociecha, bo Sambodrom to po prostu trybuny i paradna ulica, ale za to zaprojektowane przez samego Oscara Niemeyera. Pierwszy spacer po centrum nie robi na nas specjalnego wrażenia. Miasto jak miasto, ale kilkanaście kilometrów białego piasku Ipanemy i Copacabany to już coś, czym nie każde miasto może się poszczycić. W poszukiwaniu słynnych brazylijskich ciał na piechotę przemierzyliśmy obydwie plaże. Ci, którzy od razu nie przeskoczyli do zdjęć spokojnie mogą się jeszcze wstrzymać, bo cóż tu ukrywać, ludzie jak wszędzie. Trochę grubych, trochę średnich i trochę chudych, trochę cellulitu i ociupinkę silikonu. To nie znaczy jednak, że nie udało nam się „upolować” kilku atrakcyjnych okazów. Zdarzyło nam się nawet posprzeczać co do części wypukłych. Ja tam widziałam rękę chirurga, Krzysiek naturę i tylko naturę. Proponuję zaufać Krzyśkowi, bo ja znam się na grzebaniu w papierach, a on ciała obracał na co dzień. Jeszcze tylko jedna rada. Jako że w Polsce zaraz się zacznie sezon na bikini, brazylijskie trendy wskazują, że stringi są już passé. To co proponują w zamian (patrz zdjęcia) nadal wymaga jednak brazylijskiej depilacji.

Rio najpiękniej prezentuje się z góry. Położone wśród wzgórz ma pod dostatkiem punktów widokowych. Zaczynamy od słynnego Pão de Açúcar. Ludzie rozważni i roztropni kupują bilet na kolejkę i kolejką właśnie wjeżdżają na górę. Frajerzy kupują bilet za tę samą cenę, ale do połowy wchodzą na piechotę. Mamy jednak dobre uzasadnienie – Felipe nasz couchsurfingowy gospodarz podkarmił nas jak należy tradycyjnym brazylijskim mięskiem, a ono samo się przecież nie spali.

W ramach sportu zaliczyliśmy jeszcze mecz na Maracanie. W odróżnieniu od dopingu argentyńskiego tu już kibice są bardziej tradycyjni. Są krzyki , gwizdy, pieśni okolicznościowe i wygrażanie w stronę kibiców przeciwnika. W ramach rozrywek bardziej kobiecych skoczyliśmy na sambę na Pedra do Sal. To chyba jeden z najprzyjemniejszych momentów w Rio. Miejsce zupełnie nie turystyczne, niezwykły klimat, caipirinha tania jak barszcz (barszczu co prawda nie było, ale była grochówka), no i jeszcze przy tej właśnie grochówce rodaczkę Basię spotkaliśmy. Fajnie było sobie pogadać po polsku i posączyć wspólnie drinki, które dla niektórych okazały się zgubne. Niewinnie wyglądająca caipirinha to tak naprawdę bomba z opóźnionym zapłonem. Niczego nieświadoma ofiara w podskokach podbiega do pana, którego alkoholowy wózek jest ulokowany tuż przy naszym motorze (to swoją drogą było celowym posunięciem – my tu kupujemy drinki, a pan nam motoru pilnuje). Pan szczodrze polewa cachaça żałując jednocześnie limonki i lodu. Po trzech takich rundach Krzysiek zawiózł do domu miotający się worek kartofli, który w dodatku twierdził, że bez problemu może wziąć czwarty kubeczek na wynos i w kasku popijać go sobie po drodze.

Rio de Janeiro
 Zbliżamy się do Rio - zapowiada się bombowo-atomowo!
 Barra da Tijuca
 Lagoa da Marapendi
Rio de Janeiro
 Krótka drzemka w oczekiwaniu na naszego gospodarza Felipe.
 Na pierwszy rzut idzie centrum miasta. Żeby tam dotrzeć łapiemy oczywiście stopa.
 A w centrum szał przed mundialem. Handel wymienny nalepkami do albumu z mistrzostw kwitnie w najlepsze.
Rio de Janeiro
 Jadąc główną aleją w mieście można już z kilku kilometrów zobaczyć Igreja de Nossa Senhora da Candelária.
 Imponujące sklepienia w kościele
 Igreja de Nossa Senhora da Candelária
Rio de Janeiro
 Tak ociekającej złotem świątyni to jeszcze w Ameryce Południowej nie widzieliśmy...
 ... czyli przekraczamy bramy klasztoru Sao Bento.
 Ten barokowy kościół zbudowano w 1590 roku.
 Mosteiro de São Bento
 Biały kozaczek przyciął komara
 Przesłodziliśmy się okrutnie
 Kościołów w centrum Rio jest zatrzęsienie - Igreja Nossa Senhora Carmo
 Na Praça Quinze de Novembro
 Na restauracyjnej uliczce
Rio de Janeiro
 Próba przywrócenia blasku historycznej części Rio, czyli demolka głównej drogi przy porcie.
 Paço Imperial
 Na wycieczce po stanowym a kiedyś krajowym parlamencie - Palácio Tiradentes.
Palácio Tiradentes
 Przed wejściem do portu stoi bajkowy Palácio da Ilha Fiscal
 Muzeum historyczne - wszędzie trwają "przedmundialowe" prace
 Opadły mgły i objawił nam się Chrystus Odkupiciel na wzgórzu Corcovado
 Widok na Pão de Açúcar z Marina da Glória
 Pomnik ku pamięci ofiar II Wojny Światowej
Rio de Janeiro
 Wyglądają jak kokosy ale zjeść się nie dały.
 Teatr Miejski
 Kuchareczki z Bahia przy pracy
Rio de Janeiro
 "O nie trenejro! Ja chromolę, na ławie to siedzieć nie będę!"
 Jedziemy z Brucem i Olutem, psami naszego gospodarza, na plażę.
 Ipanema
 Dziewczyna z Ipanemy i Cristobal z Marymontu
 Rio ukryte pośród skał
 Widok na fawelę Rocinha
 Spacerkiem po plaży
 Można wymienić bikini nie podnosząc się z leżaka
 Plażowe rozrywki
Rio de Janeiro
 Tak długo grał w siatkonogę aż stracił głowę na rzecz piłki
 Ipanema
 Widok z Fortu Copacabana
 Fort Copacabana
Rio de Janeiro
 A jak nie zwyciężymy na mundialu...
 Ustalają taktykę na mecze
 Strażnik w forcie
 Oceaniczne dziwy
 Kawka popołudniu jeszcze nikomu nie zaszkodziła
 Fort Copacabana
 W muzeum w forcie
 Co robi dziewczyna z Ipanemy na Copacabanie?
 Trafiliśmy na sektor dla naturystów
Rio de Janeiro
 Miało być zdjęcie żony, ale coś mnie rozproszyło!
 Plażowa liga
 Moda męska - deptak na Cobacabanie
 Czas na widowisko
 Jedna z faweli w pobliżu stadionu
394
 Tu odbędzie się finał Mistrzostw Świata
 Witamy na Maracanie!
 Kibice Flamengo
 Można tu nawet ujrzeć Chrystusa, widzisz? Czyżby nowy cykl...
Rio de Janeiro
 Na meczu było ponad 25 tysięcy osób, po porażce gospodarzy szybko jednak się zmyli.
 Sambodrom
 Praça General Tiburcio w Urca
 Nasi tu są!
 Plaża Vermelha
 Pierwszą część trasy pokanyliśmy pieszo
 Oczywiście towarzyszył na Jadźwing
 A można było wsiąść do wagonika
 Spacerek był na szczęście krótki
 Widok na plażę Vermelha
 Graba z konstruktorem
 Można sobie helikopterem polatać
 Rio z lotu ptaka
 Złodziej słodkości
 Pão de Açúcar
Rio de Janeiro
 Taką śliczną małpkę to nawet moglibyśmy zabrać ze sobą
 Trochę sztuki na szczycie
 Copacabana
420
 Lotnisko
 Chrystus Odkupiciel
 Widok na Pão de Açúcar
 Czas na sambę i caipirinhę
 A co to?
 Z Basią i Martinem na Roda de Samba
 Pedra do Sal
 Atmosfera była rewelacyjna. W rytmie samby udaliśmy się na spoczynek.

20-24 maj 2014 roku (650-654 dzień)

Rio de Janeiro (cz.II) ... czyli w końcu w objęciach Chrystusa Odkupiciela

Rio de Janeiro cz.II

Wydawałby się, że miasto to tylko beton, asfalt i szkło. Tymczasem w Rio nie dość, że miłośnicy wspinaczki mogą sobie poszaleć na pionowych ścianach, to zwykli śmiertelnicy też mają sporo przyrodniczych atrakcji. Wycieczkę można zacząć od ogrodu botanicznego, na zachód słońca wybrać się na plażę, a z samego rana zrobić sobie kilkugodzinny trekking po parku Floresta da Tijuca, skąd dla odmiany można spojrzeć na Rio z góry. W końcu krętą dróżką pośród drzew dojeżdża się do sztandarowej atrakcji miasta, wręcz jego symbolu, czyli wzgórza Corcovado, na szczycie którego zamieszkuje nie kto inny jak Cristo Redentor, a bardziej swojsko Chrystus Odkupiciel. Stąd chyba widok jest najładniejszy. A skoro już jesteśmy przy budowlach sakralnych Rio ma chyba najbrzydszą na świecie katedrę. Zbudowana w stylu brutalizmu straszy szarym betonem. Sytuacja zmienia się jednak diametralnie po wejściu do środka. Paskudne szare bloki z zewnątrz od wewnątrz wyglądają imponująco.

O wiele przyjemniejsze do spacerowania niż centrum są dzielnice Lapa i Santa Teresa. To miejsca do poszwendania się po barach i popróbowania nocnego życia. Na koniec pobytu w Rio fundujemy sobie jeszcze jedną sambę. Podobno miała być najlepsza w mieście, ale imprezę niestety odwołano. Krzysiek pocieszył się więc meczem w knajpie, a ja może nie tak specjalną, ale też przyjemną sambą knajpianą.

Rio de Janeiro cz. II
 Na deptaku w ogrodzie botanicznym (Ola - Henryki już czekają:)
Crescienta cujete
Rio de Janeiro cz. II
 Liście wiktorii parańskiej - duże, pływające rośliny.
 Nectar dos deuses, czyli pułaka na owady.
 Sprawdzamy czy gotowe do spożycia
 Orchidarium
 Nawąchaliśmy się
 W ogrodzie botanicznym spędziliśmy sporo czasu. Widzieliśmy już kilka takich miejsc ale to nas naprawdę zachwyciło.
 Aleja palmowa
 To nie nasza sprawka
 Kaktusy
 Wieczór na plaży Arpoador
 Dobre miejsce na kontemplację zachodu słońca
 Ruszamy na spacer po Florista da Tijuca - może spotkamy jakieś ciekawe owady
 Docieramy na punkt obserwacyjny
 Na szczycie
 Niestety widoczność była marna
 W dżungli natknęliśmy się na pieprzopodobną roślinę
 Czas na główną atrakcję w Rio de Janeiro
Rio de Janeiro cz. II
 Jeszcze rzut oka z Mirador Dona Marta na fawelę...
... oraz na Pão de Açúcar.
 W pobliżu Corcovado
Rio de Janeiro cz. II
 Dotarliśmy na szczyt granitowej góry Corcovado
 Panorama Rio de Janeiro ze wzgórza Corcovado
 Chrystus Odkupiciel (Cristo Redentor) – 38-metrowy pomnik Jezusa Chrystusa Odkupiciela
Rio de Janeiro cz. II
 Pomnik odsłonięto w 1931 roku i od tamtej chwili stał się symbolem Rio de Janeiro
 Poczekaliśmy oczywiście na zachód słońca
 Lagoa Rodrigo de Freitas
Rio de Janeiro cz. II
 Statua Chrystusa z rozpostartymi ramionami obejmuje zarówno miasto jak i wita przybywających gości od strony morza
 Maracana nocą
 Neymar Jr Kuchinio
 Szwendając się po Lapa
 Lapa
 Escadaria Selaron
Rio de Janeiro cz. II
 Chilijczyk w hołdzie Brazylijczykom stworzył niesamowite schodkowe dzieło
 Wciąż niejasne sa okoliczności śmierci artysty. Jorge Selaróna znaleziono martwego w styczniu 2013 roku.
Schodów jest 250 o łącznej długości 125 metrów, a pokryte są ponad 2000 płytkami z 60 krajów.
 Akwedukt i katedra
 Tak jak wiele innych zabytków, tak i akwedukt odnowiono specjalnie na mundial.
 Catedral Metropolitana de São Sebastião z zewnątrz "straszy"
A wewnątrz jest niesamowita
 Figury w ogromnych, witrażowych oknach symbolizują cztery epitety kościoła: ”jeden”, ”święty”, ”katolicki” i ”apostolski”, natomiast w stropie świątyni znajduje się dodatkowe okno w kształcie krzyża
 Katedra ma również swoją rozgłośnię radiową.
Rio de Janeiro cz. II
 Katedra zaprojektowana przez Edgara Foncece może pomieścić 20 tysięcy osób.
 Budynek z ogrodami - Petróleo Brasileiro
 Szykują się na "pendrivową" ekspansję na miasto. Coś podejrzana ta cena... (7zł)
 Klasztor św. Augustyna
 Kawiarnia Colombo
 Który wybrać?
 Zwiedziliśmy również dzielnicę Santa Teresa
 Naczelna krojcza
 Trochę miejskiej sztuki z okazji mundialu
 Santa Teresa
 Pałac Guanabara
 Czas zrobić mały serwis
Rio de Janeiro cz. II
 Ponownie w Urca. Tym razem trochę się poszwendaliśmy. Zaczęliśmy oczywiście od plaży Vermelha
 Urca
 Widok na miasto z Urca
 Instituto Moreira Salles
 Odwiedziliśmy tu kilka galerii
 Chcę oglądać Twoje nogi...
Batata rostie niczego sobie
 Kolejna samba
 Pożegnalne piwko na tarasie. Czas opuścić naszego gospodarza Felipe i piękne Rio de Janeiro.

12-14 maj 2014 roku (642-644 dzień)

Paraty ... czyli polowanie na kolibry

Paraty

Trzeba czasem zmienić perspektywę, żeby zmienić zdanie. Kiedy dojechaliśmy do Trindade dojrzeliśmy typową turystyczną wioskę z masą sklepów z pamiątkami i paroma knajpami. Stwierdziliśmy, że jedziemy do Paraty – tam pewnie spokojniej. Gdy już pokonaliśmy wszystkie zakrętasy w górę, a potem w dół dojechaliśmy do miasteczka tak zabałaganionego jakbyśmy co najmniej znaleźli się w Indiach. O ile nie mielibyśmy nic przeciwko wycieczce do Indii, Paraty wydało nam się jakimś okropnym miejscem. Skutek był taki, że już po ciemku znowu zakrętasami tym razem w górę i w dół wróciliśmy do Trindade. A tam cisza, spokój i ptaków śpiew. To był dobry wybór. W samym Trinidad i okolicach są przepiękne, puste plaże. I takie dla surferów i takie dla tych co z trochę mniejszą falą lubią sobie popływać. Do Paraty skoczyliśmy na jedno popołudnie co w zupełności wystarczyło by obejrzeć bardzo ładną starówkę odnowioną na potrzeby turystyczne, w związku z czym bez życia i atmosfery. A w Trindade poza plażowaniem można zapolować na kolibry lub ptaszki kolibropodobne. Skubane są jednak tak szybkie, że nie dość, że trudno dostrzec, z którego kwiatka właśnie sobie nektar chłepczą, to jeszcze na większości zdjęć aparat uchwycił jedynie ich drobniutkie korpusiki. Skrzydłami faktycznie machają jak szalone.

Po wielkomiejskim zgiełku czas na relaks nad oceanem.
Paraty
 Chyba to miejsce spełni nasze oczekiwania ;)
 Papaje (mamão) już dochodzą
 Po dogłębnej analizie okoliczności przyrody zdecydowaliśmy jednogłośnie, że zamieszkamy w Trindade.
 Plaża w Trindade
 Kilkadziesiąt minut obserwowaliśmy jak kolibrowate stworzenia pałaszują podwieczorek. Udało nam się z trudem "złapać" kilka z nich. Chlorostilbon notatus to, czy Hylocharis chrysura?
 Niestety nie ten "koliber" aparatu. Trochę za szybko się przemieszczały.
Paraty
 Wracając do tematu noclegowego to aby się upewnić czy będzie nam tu dobrze popędziliśmy przed zmrokiem do Paraty.
 A w nocy wróciliśmy do Trindade i znaleźliśmy przyjemny hostel.
 Plażowe konteplacje w Trindade
Paraty
O poranku okiennice aż się prosiły o otwarcie
 Wycieczka przez gąszcze na pobliską plażę
 Paraty Mirim nazywane są Małymi Paratami. Pod koniec XVII wieku zbudowano tu kościół - Capela Nossa Senhora da Conceição
 Górzysty teren dookoła
 Jak miło naruszyć strukturę podłoża
 Wyskokowy pudel
 Paraty Mirim
 Woda zabrała nam deptak
 Rzeczka łączy się z ocenem, więc w obie strony czekała nas kąpiel po pachy.
 Gdzieś przy szosie
 Odrestaurowane historyczne budynki przyciągają wielu turystów
 Przyjemnie nam się spacerowało po bruku
Paraty
 Po odkryciu najbogatszych kopalni złota w górach Minas Gerais pod koniec XVII wieku Paraty stały się głównym portem wywozu złota do Rio de Janeiro, a stamtąd do Portugalii.
 Chyba tylko nas raduje brak tłumów
 Igreja Matriz da Nossa Senhora dos Remédios
 Capela de Nossa Senhora das Dores
Miasto położone jest w zatoce Ilha Grande.
 Skocz na palmę
 Capela de Santa Rita
 Czapla biała czyha na smaczny kąsek
 Kaskader w porcie
Paraty
 Modne przesiadywanie w oknie udzieliło się również turystce z Bolandy
 Po historycznym centrum nie mogą przemieszczać się pojazdy silnikowe, więc konie z powozami to bardzo częsty widok.
 W Paraty spędziliśmy przyjemne popołudnie
 Tu mieszkają leśne stwory
 Kolejnego dnia spacerowaliśmy po okolicach Trindade
 Kolejny "złapany"
Paraty
 Taki mały a przestarszył psa
 Trindade
 Udane łowy
 Sklep rybny (peixeria)
 Praia do Meio
 Przerwa na "lunch" w plażowym barku
 Praia do Cochadaco
 Piękny, ogromny, niebieski (skrzydła wewnątrz) motyl - musicie nam uwierzyć na słowo.
 Spacer przez dżunglę do Piscina Natural do Chocadaco
 Na basenie
 Kąpielisko dla odważnych
 Jadźwing zakumplował się z tubylcem

Ostatnio dodane:

Znajdź na naszej stronie

Tu jesteśmy

Our website is protected by DMC Firewall!